Група продовженого дня

Дозвілля другої частини дня урізноманітнить робота

групи продовженого дня – ГПД

Група продовженого дня – це форма навчального процесу, котрий включає в себе самостійну підготовку домашніх завдань в навчальному кабінеті під керівництвом педагога, оздоровчу програму, широку, різноманітну роботу по естетичному вихованню, організацію активного відпочинку.

ГПД створюється з метою:

  • надання допомоги сім’ї в вихованні дітей;
  • сприяння фізичному розвитку дітей;
  • забезпечення адаптації до життя в суспільстві;
  • забезпечення підготовленості вихованців до занять.
  • створення умов для цікавої діяльності дітей;
  • формування перших трудових навичок у учнів

Порядок зарахування учнів школи в групу продовженого дня:

  • Заява батьків про зачислення дитини в групу продовженого дня подається в травні, з метою своєчасного замовлення фінансування, підбору кадрів і підготовки умов для роботи ГПД.

Під час комплектації груп продовженого дня, в першу чергу, враховується забезпечення можливості перебування дітей в школі під наглядом дорослих. В зв’язку з цим , ретельно продуманий режим дня учнів і роботи групи.

Режим групи продовженого дня будується:

  • відповідно гігієнічним і педагогічним вимогам,
  • відповідно конкретним умовам школи,
  • з урахуванням вікових особливостей учнів групи,
  • забезпечується високий рівень працездатності дітей, котрий сприяє укріпленню здоров’я учнів.

Початок роботи ГПД: 12 . 00 години.

Закінчення роботи : 15 . 00 години.

Режим дня групи продовженого дня

12.00 - 12.10 прийом дітей.

Понеділок

Вівторок

Середа

Четвер

П’ятниця

12.00

4 клас

1 клас

1,2,4 класи

1,2,3 класи

1,4 класи

13.00

1,2,3, класи

2,3,4 класи

3 клас

4 клас

2,3 класи

12.10– 13.00 – оздоровча година.

13.00 – 13.20 – обід.

13.20 – 15.20 – заняття за інтересами (1 - 4 класи - гурткова робота) ; самопідготовка ( 2,3,4 класи );

виховні години (1 клас).

Оздоровча година і відправка дітей додому.

Тижневий розклад занять групи

Понеділок

Вівторок

Середа

Четвер

П’ятниця

Види робіт під час оздоровчої години:

Прогулянка

Гра

Праця

Фізкультура

Гра

Види робіт під час виховної години,

заняттями за інтересами та самопідготовки :

Гурток «Бісероп

летіння»

Самопідготовка

Гурток «Юні друзі природи»

Самопідготовка

Гурток «Бісероп

летіння»

Самопідготовка

Гурток «Юні друзі природи»

Самопідготовка

Школа етикету

Азбука безпеки.

Психологічні

хвилинки

Бібліотечні години.

Самопідготовка

ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ

1. Прийом учнів у групу

- Обмін інформацією з класоводом про навчальні завдання для учнів .

- Відзначення відсутніх учнів у журналі і вияснення причин відсутності.

- Звільнення від перебування на групі хворих учнів згідно розпорядження медичної сестри та письмового (усного) прохання батьків.

- Оголошення учням основних заходів протягом дня.

- Організація підготовки учнів до години дозвілля.

- Повторення правил поведінки учнів у коридорах, дворі, на сходах, вулиці.

- Організаційний вихід учнів з класу.

Готуючись до самопідготовки, вихователь планує свою роботу. Він радиться з вчителем про те, хто з учнів показав недостатню підготовленість до уроку, в чому це виявилось. На що потрібно звернути увагу під час виконання завдань.

Вихователь має цілісну картину діяльності учня в цілому. Тому він може дати повну картину розуміння дитиною матеріалу вчителю. Таким чином, здійснюється зворотне спілкування між вчителем і вихователем, котре сприяє повноцінному розвитку дитини.

2. Година здоров’я

Мета: Сприяти активному відпочинку дітей після розумової діяльності, розвивати м’язову систему, покращити роботу серцево-судинної та дихальної системи. Виховувати кмітливість, спритність, чесність, дружбу, дисциплінованість.

Вихователі груп звернули увагу, що розумова діяльність учнів в різний час різна . В циклі доби реакція організму дитини як на розумову активність так і на фізичну нерівномірна. Вчені відмічають два періоди, коли навчальна діяльність школярів особливо виділяється вранці ( з 9 до 11 години) і в другій половині дня (з 16 до 17 години). Вони попереджають, що надмірна фізична або розумова перенапруга учнів до початку самопідготовки може призвести до того, що підйом працездатності до того часу може не відбутися. Тому в години між уроками і самопідготовкою вони радять так зайняти дітей, щоб в цей період вони змогли відновити свої сили.

Прогулянка в ГПД для початкової школи

Прогулянка – це одна із форм організації активного відпочинку, котра слугує відновленню працездатності учнів.

Під час прогулянки діти знайомляться з оточуючим світом, спілкуються з товаришами. Є прогулянки оздоровчо – виховні і навчально – виховні.

Обираються маршрути, об’єкти, місця, де можна зібрати колекції, гербарії, поверхово познайомити з окремими предметами і явищами оточуючого світу. Вихователь коментує побачене. Наприклад, архітектурну прикрасу будівлі, рослину, меморіальну дошку.

Прогулянки дозволяють вихователю груп продовженого дня вирішувати цілий комплекс оздоровчо-гігієнічних і пізнавальних завдань. Під час прогулянок широко використовуються різноманітні ігри на місцевості та інші види фізичних вправ. Плануючи прогулянку, вихователь заздалегідь повідомляє про це учнів, пропонує їм, що одягнути, як підготуватися.

Прогулянки є тематичними і цілеспрямованими. У проведенні всіх заходів під час прогулянки, походу необхідно давати школярам більше самостійності і творчої ініціативи, не нав'язувати учням те, що їм не подобається. Всі фізичні вправи треба проводити в ігровій формі.

Під час прогулянок діти займаються орієнтуванням на місцевості, вчаться визначати сторони світу за різними ознаками (за деревами, пеньками, сонцем тощо), можна розучувати різні пісні.

Швидкість руху під час прогулянки, екскурсії повинна бути невеликою, щоб найслабшому учневі було неважко.

Готовність учнів до прогулянки вихователь попередньо перевіряє. У жаркі дні обов'язкові головні убори.

Після проведення прогулянки вихователь повинен поцікавитися, що найбільше сподобалося учням, куди б вони хотіли іти у наступний раз. Ці побажання необхідно враховувати при плануванні роботи групи. Це піднімає їх інтерес, робить прогулянки, екскурсії цікавими.

Фізкультурно – оздоровча робота в режимі ГПД

«Спортивна година»

Згідно з орієнтовним режимом дня, «спортивну годину» доцільно проводити після закінчення уроків. Вона проводиться з метою відпочинку дітей після розумової діяльності, загартування і зміцнення організму, фізичного їх розвитку, закріплення навичок поведінки у колективі.

Особливістю цих занять є те, що вони проводяться у невимушеній атмосфері, здебільшого у формі гри. Тривалість цих занять залежить від багатьох обставин: втоми, попереднього виду діяльності, активності учнів, погодних умов. При ознаках перевтоми необхідно перейти до легких вправ чи ігор або припинити їх виконання на деякий час. Оскільки перебування дітей на свіжому повітрі - важливий фактор загартування, зміцнення здоров'я, підвищення працездатності дітей, тому незалежно від пори року ці заняття слід проводити на свіжому повітрі. Лише в разі негоди (дощ, сильний мороз, завірюха) їх переносять у спортивний зал, актовий зал, коридори. При проведенні години дозвілля на відкритому повітрі широко використовуються м'ячі, скакалки, обручі.

«Спортивну годину» доцільно проводити після закінчення уроків (для учнів, які навчаються в 1-у зміну). Час фізкультурних занять визначається режимом групи продовженого дня з урахуванням конкретних умов школи. У план кожного заняття, як правило, включають від 3 до 5 основних видів фізичних вправ з ходьби, бігу, стрибків, метання, лазіння, а також рухливі ігри чи естафети.

Вправи мають бути нетривалими і чергуватися з короткочасним відпочинком. Інтенсивні фізичні вправи і рухливі ігри слід чергувати із спокійними. «Спортивна година» не дублює урок фізкультури, але має певну структуру. Заняття починається з організації групи і пояснення його змісту. Після шикування в шеренгу, колону чи коло й усвідомлення завдань заняття діти роблять невеличкий пробіг у повільному темпі (можна чергувати з ходьбою), виконують загальнорозвиваючі вправи і переходять до основних вправ - бігу, стрибків, метань, рухових ігор тощо.

У режимі групи продовженого дня організовуються змагання, фізкультурні свята, спортивні вечори.

«Спортивна година» може бути дуже різноманітною, але обов'язково доступною віковим особливостям і можливостям школярів. До доступних можна віднести наступні види рухів:

- ходьба звичайна і з різними рухами рук, ніг і тулуба, звичайна і швидка ходьба по периметру площадки і зі змінами напрямку руху, ходьба на носочках і п'ятках;

- біг повільний і швидкий, з виконанням завдань по сигналу, біг у чергуванні з ходьбою, біг з подоланням нескладних перешкод (перестрибування «канави», перебігання по гімнастичній лавочці та інші);

- стрибки на двох ногах і на одній, на місці і з переміщенням вперед, стрибки через скакалку, обруч і т.д.;

- кидання і ловлення м'ячів великих і малих, перекидання м'ячів у парах;

- метання м'ячів на дальність, у різні цілі;

- лазіння, перелазіння через обручі, драбини та інші конструкції на ігровому майданчику;

- висіння, упори на дитячих перекладинах;

- вправи в рівновазі: ходьба по вузькій лінії, лавочці, без предметів і з предметами, з подоланням перешкод; переступання: м'яча, натягнутого шнурка;

- вправи з предметами: з м'ячами, з обручами (стрибки через обручі), з кеглями (гра за правилами), зі скакалкою (різноманітні стрибки на місці і в русі по одному, по два і т.д.);

- вправи для рук, ніг, тулуба, голови, які виконують на місці під час ходьби, в окремих іграх;

- рухливі ігри з шикуванням і перешиковуванням, із загальнорозвиваючими вправами, з бігом, стрибками, метанням подоланням перешкод;

- естафети з ходьбою, бігом, стрибками, метанням і т.д.;

- спортивні розваги типу катання на самокатах, велосипедах, ігри в бадмінтон, розваги з волейбольними, баскетбольними м'ячами.

Зміст «спортивної години» узгоджується з навчальним матеріалом програми з фізичної культури.

У «спортивній годині» як одній із форм організації фізичного розвитку можна виділити три умовні частини.

Перша частина - «Підготовча» (10-15 хв.) - починається зразу після приходу дітей на ігровий майданчик, її зміст: шикування, організаційні вказівки вихователя, ходьба, повільний біг

300-500 м по майданчику в колоні по одному; загальнорозвиваючі вправи або під час ходьби, або в крузі, або в грі.

Ходьба і біг на початку «спортивної години» використовується як ефективний засіб, активізуючий і такий, що тренує діяльність серцево-судинної і дихальної системи, сприяє більш швидкому насиченню крові киснем, знімає застійні явища за рахунок покращання крово- і лімфообігу. Крім цього ходьба, біг, загальнорозвивальні вправи є засобом підготовки організму до наступних рухових дій дітей.

Другу частину «спортивної години» (20-40 хв.) можна назвати основною для активного відпочинку дітей. Вона складається, в свою чергу, із загальних для всіх дітей ГПД рухливих ігор, естафет, спортивних розваг дітей.

Проведення зі всім класом рухливих ігор і естафет, які несуть у собі великий емоційний заряд, сприяє більш швидкому і повному переключенню дітей на другий вид діяльності, а, відповідно, і більш повному відпочинку.

Організація фізичної праці в групі продовженого дня

Такі заняття в групі направлені на розвиток загальних здібностей, котрі лежать в основі будь – яких спеціальних вмінь і навичок. В цьому розумінні велику можливість надають роботи на пришкільному подвір’ї. ГПД займається квітником . Така робота надає дитині можливість дізнатися дуже багато про життя рослин. Робота з однорічними рослинами чергується з роботою з багаторічними. Підбираються різні види рослин, щоб в квітниках, починаючи з весни і закінчуючи осінню, завжди росли якісь квіти. Цвітіння квіточок завжди викликають радість від проробленої роботи. Восени деякі квіти: айстри, хризантеми можуть бути перенесені в ящики з грядки і тривалий час радують око дітей своїм цвітінням в приміщенні школи.

Рухливі ігри в ГПД

Гра – особливий вид діяльності, котрий слугує задоволенню багатьох потреб дитини. Виконуються потреби в діяльності, відпочинку, в розвитку духовних і фізичних сил, але головне - в пізнанні світу. Завжди враховуються погодні умови. Коли жарко, то використовуються ігри, де треба менше рухатися. Якщо температура низька, то вихователь навпаки організовує ігри, де діти мають рухатися більше. Обов’язково враховується і стан здоров’я дітей, для них завжди зменшується ігрові навантаження.

Діти грають і в сюжетні ігри, і в рольові ігри, і ігри-атракціони і т.д.

Екскурсія в ГПД

Екскурсія загальнорозвиваюче заняття в групі продовженого дня на відкритому повітрі. Головне - це показати і пояснити предмет за яким спостерігають. Під час таких екскурсій пояснюються природні поняття, об’єкти конкретної місцевості, об’єкти праці людей в рідній місцевості. Екскурсійна діяльність цінна тим, що під час неї можна зібрати матеріали різного призначення: роздатковий матеріал для уроків.

3. Обід

Для вихователя обід - це важливий виховний захід. Педагог зобов'язаний закріпити в учнів навички самообслуговування, культури та гігієни поведінки в їдальні, бережливого ставлення до хліба і продуктів харчування, навчити шанувати працю поварів та обслуговуючого персоналу.

Цей захід складається з трьох етапів.

Підготовча частина

Миття рук милом.

Повторення правил поведінки в їдальні.

Накриття черговими учнями столів.

Основна частина

При вживанні першої страви навчити дітей правильно тримати ложку, руки на столі, виїдати перші страви з тарілки, складати тарілки та дотримувати чистоту за столом, користуватися серветкою.

При вживанні другої страви блюда навчити дітей правильно користуватися виделкою, ножем, очистити сардельку, складати тарілки та дотримуватися гігієнічної поведінки за столом.

При вживанні третьої страви навчити користуватися десертною ложечкою.

Заключна частина

Подяка поварам.

Прибирання черговими столів.

Участь у складанні меню для учнів обов'язково беруть медичні працівники школи, а за її якістю стежать санітарні служби.

4.Самопідготовка

Мета: Поглиблювати вміння і навички учнів самостійно виконувати домашні завдання, сприяти кращому засвоєнню навчального матеріалу; раціонально використовувати свій час; вчити дітей самостійно працювати з підручником, довідковою літературою; виховувати акуратність. Старанність, взаємодопомогу, товаришування та дисциплінованість.

Підготовча частина:

Приготування зошитів, підручників, необхідних матеріалів. Уточнення домашніх завдань. Дозування часу по предметах. Проведення вправ, дидактичних ігор для збудження інтересу до тем. Повторення матеріалу, вивченого на уроці. Самостійне виконання домашніх завдань. Індивідуальна робота. Фізкультхвилинки.

Заключна частина:

Відзначення найстаранніших учнів під час самопідготовки. Підсумок.

Систематична самопідготовка полегшує проведення наступних уроків, і вчителі це відчувають. Вчителі зарання знають , що всі школярі в групах достатньо добре готуються до уроків, тому не бачать необхідності вести тривале опитування. Скорочуючи перевірку завдань, вони збільшують час на пояснення нового матеріалу і на закріплення , при чому на закріпленні оцінюють знання школярів, зацікавлюючи їх до більшої активності.

Труднощі з’являються в організації і плануванні особистої роботи окремих учнів, котрим потрібна кваліфікована допомога вихователя. Велике значення мають при цьому заходи, котрі виключають неорганізованість учнів і вносять ритмічність в їхні заняття. Навчити учнів правильно розподіляти час на виконання роботи вкрай необхідно, так як час на самопідготовку в групі продовженого дня обмежений . Економна трата часу повинна стати для кожної дитини законом.

Діти навчаються планувати свій час. Із досвіду роботи з дітьми ми знаємо, що більшість школярів береться за виконання завдань, не маючи плану роботи, не продумавши порядок організації власної роботи, не розподіливши час і власні сили.

Успіхи і темп роботу учнів , звичайно, різний. Одні учні працюють повільно, інші – швидше, для всіх різні предмети даються по – різному. Все це враховується Тому вони дають можливість для школярів самостійно обирати шляхи виконання заданого, і , виходячи з цього , планувати свою діяльність під час самопідготовки.

Встановлення раціонального режиму самопідготовки для учнів відповідно їхньому віку, створення нормальних санітарно – гігієнічних умов, введення розумного співвідношення часу для навчальних занять і відпочинку – знімає проблему непродуктивної затрати часу.

Вихователь на початку роботи намічає план самопідготовки, встановлює послідовність операцій, вимагає навести порядок на робочих місцях. Пізніше, коли діти звикають до цього, вихователь поступово довіряє справлятися з цією роботою самому . Ще пізніше повністю надається право вибору шляхів засобів виконання завдань вчителя.

Обов’язково треба вести спостереження за правильною позою дітей, з метою уникнення втоми. Велике значення має тиша, котра допомагає дитині зосередитися на уроках. Забезпечується освітлення робочих місць, адже нерівномірність освітлення приміщення викликає втомлюваність очей, що призводить до загальної втомлюваності організму. Вчені доказали , що , забезпечивши освітленість робочих місць відповідно до встановлених норм, можна збільшити ефективність праці учнів.

Вихователь слідкує під час самопідготовки за правильним чергуванням навчальної праці і відпочинку, завжди вихователі слідкують за тим, щоб була перерва, котра знімає статистичну напругу тіла. Найкращим відпочинком для дітей є рух, котрий дає навантаження тим мязам і органам тіла, котрі знаходились в нерухомому чи напруженому стані.

( Наприклад, мязи спини, ніг , шиї). Саме рухи відновлюють нормальний кругообіг, понижують напругу мязів.

Одним із засобів, котрі сприяють підтримці працездатності, вчені вважають періодичну зміну діяльності. Наприклад, перехід від читання до письма.

Відомо, що учні, виконуючи уроки, працюють самостійно, не маючи можливості спілкуватися з вчителем, котрий задав ці завдання. Умови і зміст завдання розкривається за допомогою печатного слова. Завдяки цьому закріплюється навик користування книгою. Через недостатнє вміння частина учнів не розуміє умов і змісту завдань. Тому в групі є учні, котрим потрібне озвучене слово. Це дуже важливо на початку навчання в школі. Тому в процесі занять велике значення має вступне слово, котре націлює на завдання.

Велика увага під час ГПД приділяється роботі з пам’ятками. Вчитель пояснює, як потрібно готувати завдання, учні виконують його. Починаючи роботу, кожна дитина має знати, в якій послідовності, вона буде виконувати завдання( виконувати вправу чи рішати задачу). Учні навчаються користуватися словниками, схемами, додатковими текстами. Для сильних учнів має бути завжди картка з додатковим завданням, котре б розвивало б їхнє мислення. Для слабких учнів має бути якийсь допоміжний матеріал (малюнок, схема, тобто якась пояснювальна картка.)

Перевірка може проходити по – різному : перевірка вчителем, взаємоперевірка, індивідуальна перевірка. Робота може бути перевірена фронтально. Частина завдання може бути перевірена з поясненням, а частина – прочитані одні відповіді.

Фізкультхвилинка в групах

продовженого дня – це здоров’я дитини

.

1.Раз – підняти руки вгору,

Два нагнутися додолу.

Не згинайте діти ноги

Як торкаєтесь підлоги

Три, чотири – прямо встати

Будемо знову починати.

2.Скільки пальців на руках?

10 гарних зайченят

Під ялинкою сидять

Зайці почали стрибати,

Ми їх будемо рахувати:

1,2,3,4,5.

3.Буратіно потягнувся.

Раз нагнувся, два нагнувся

Руки в сторони розвів

Мабуть ключик загубив

Щоб той ключик відшукати.

На носочки треба встати,

І тихенько посідати.

5.Виховні заходи

Бібліотечні заняття „Хочу все знати”

Книга – головне джерело знань. За допомогою неї полегшується пізнання оточуючого середовища. Навіть, в наш час, коли так виросла роль масових засобів інформації, комп’ютеризації, книга не втратила свою ведучу роль. В зв’язку з цим вихователь будує свою діяльність по розширенню читацького кругозору учнів Звичайно, не всі діти можуть вибрати потрібну книгу, знають, як читати газету чи журнал. Задача вихователя – заповнити цей пробіл. Заняття будуються шляхом постійного використання нових організаційних форм: перегляд комплектів книг, підібраних за тематичним і жанровим принципом; перегляд комплектів різних журналів газет за минулі роки; інсценування напам'ять художніх творів за допомогою лялькового театру; проведення літературних вікторин, літературних кросвордів, конкурсів; тематичне читання; організація виставок улюблених книг; організація виставок ілюстрацій до улюблених книжок; обговорення екранізованих літературних творів.

Велике значення для розвитку творчого мислення і фантазії вихованців групи займають проведення ігор .Наприклад,«Мандрівка на казковій скатертині – самобранці по країнах і континентах», де вихованці діляться на підгрупи. Кожна підгрупа обирає собі країну, де хоче побувати. Діти знаходять опис країни в енциклопедії, книгах про цю країну, обирають маршрут по карті і усно мандрують, навіть, малюють малюнки , котрі характеризують цю країну. Таким чином, отримують енциклопедичні знання з певних тем.

Художня майстерня

„ Я – творець”

Мета художньої майстерні: розвиток у дітей творчих здібностей, художнього смаку, образного мислення, уяви, спостережливості.

Види діяльності: малювання; конструювання із паперу, тканини, природного матеріалу; ліплення із глини або пластиліну; створення букетів або виробів із квітів, гілочок, листочків; створення аплікацій та новорічних масок, костюмів для театральних вистав.

Виставки дитячих робіт і колективне обговорення їх підвищує активність, інтерес і творчу ініціативу учнів.

Подорож в країну мистецтва

«Всесвіт в різних вимірах»

Мета занять: ознайомитися з основними видами мистецтва: живопис, скульптура, музика, графіка, декоративно – прикладне мистецтво і т.д. Знати про матеріали, які використовуються в різних видах мистецтва (масло, акварель, мармур, дерево, фарфор, мозаїка, звук і т.д.). Вміти висловити своє сприйняття і відношення до витвору мистецтва.

Шкільний театр « Я в різних вимірах»

Мета занять : постановка спектаклів, котрі сприятимуть розвитку творчих (зокрема, акторських здібностей),вмінню триматися на сцені.

Це складний вид діяльності , який приносить багато радості і приємних хвилювань. Для кожної дитини знаходиться заняття. Прим’єри стають великою подією для всіх.

Школа етикету « Я і соціум».

Мета занять: відпрацьовувати правила поведінки школярів: правила поведінки в громадських місцях: в транспорті, в кінотеатрі, музеях, в гостях і т. д ; загальні правила культурної поведінки: правила ввічливості, культури; культура зовнішнього вигляду і т. д. Зміст правил періодично повторюється з повідомленням нової інформації.

Психологічні хвилинки

Корекційно – відновлювальні ігри, спрямовані на розвиток психічних процесів особистості дітей

6.Заняття за інтересами

Настільні ігри;

Читання художньої літератури з бібліотеки;

Сюжетно-рольові ігри.

Декоративна робота.

Розвиваючі ігри. Ї

Дидактичні ігри.

7.Завершення роботи в ГПД

1. Повторення правил дорожнього руху.

2. Прибирання робочих місць.

Кiлькiсть переглядiв: 3726

Коментарi